Dieta jabłkowa

Jabłka to źródło wartościowych substancji odżywczych. Te popularne owoce mają bardzo dobry wpływ na cały organizm i dostarczają mu wielu cennych witamin oraz minerałów. Stosowanie diety jabłkowej to doskonały sposób na pozbycie się kilku kilogramów, ale także oczyszczenie organizmu z toksyn i poprawienie przemiany materii. Takie rezultaty można zauważyć już po trzech dniach na diecie jabłkowej.

Pozytywny wpływ na zdrowie, który ma ta kuracja odchudzająca, wynika m. in. z faktu, ze jabłka są źródłem silnych przeciwutleniaczy. Zawierają bardzo duże ilości kwercetyny, czyli substancji, która powoduje uszczelnienie naczyń krwionośnych i hamuje rozwój miażdżycy. Jabłka dostarczają również dużych ilości witaminy C, potasu, żelaza, cynku, miedzi, magnezu i krzemu.

Dieta jabłkowa występuje w dwóch wariantach – trzydniowym i pięciodniowym. W tym pierwszym dozwolone jest jedynie jedzenie jabłek, drugi pozwala na bardziej urozmaicony jadłospis. Należy pamiętać, że pierwszego wariantu diety nie można stosować więcej niż trzy dni, ponieważ może być to szkodliwe dla organizmu. Tak restrykcyjny jadłospis nie zawiera wielu ważnych substancji odżywczych, dlatego na dłuższą metę jest niebezpieczny.

W czasie trwania diety jabłkowej zaleca się jedzenie przede wszystkim surowych i nieobranych owoców, ponieważ jabłka w tej postaci zawierają najwięcej błonnika. Należy także pamiętać, że chociaż jabłka są mało kaloryczne, zawierają dużo cukrów prostych. Dlatego jedzenie większych ilości tych owoców nie jest wskazane późnym wieczorem, ponieważ spożyty w ten sposób cukier zostanie odłożony w postaci tkanki tłuszczowej.

Przykładowy jadłospis dla pięciodniowej diety jabłkowej:

Śniadanie: jabłko, szklanka naturalnego jogurtu (najlepiej odtłuszczonego), pół grejpfruta, kromka chrupkiego pieczywa z miodem, do picia herbata lub kawa.

Drugie śniadanie: pełnoziarnisty tost, sałatka z jabłka, tartej marchewki, zielonej sałaty doprawiona sokiem z cytryny i polana naturalnym jogurtem, szklanka soku warzywnego.

Obiad: dwa naleśniki z jabłkami, sok z warzyw.

Podwieczorek: jabłko z jogurtem naturalnym.

Kolacja: surówka z kapusty, ziaren słonecznika oraz jabłka, herbata lub kawa.

Przez cały czas trwania diety jabłkowej można pić dowolne ilości płynów – najlepiej co najmniej dwa litry wody mineralnej i ziołowych herbatek. Każdego dnia należy wypić także szklankę wody z dodatkiem łyżki octu jabłkowego, który poprawia metabolizm. Najważniejszymi składnikami jadłospisu powinny być jabłka i jogurt naturalny. Należy unikać tłuszczów oraz soli. Po zakończeniu dieta trzeba powoli wracać do normalnego sposobu odżywiania się, stopniowo wprowadzając bardzie urozmaicone potrawy. Jest to ważne dla uniknięcia efektu jo-jo oraz problemów z żołądkiem.

Diety jabłkowej nie powinny stosować osoby, które cierpią z powodu niektórych problemów z układem pokarmowym, takich jak zgaga, choroba wrzodowa, zespół jelita drażliwego oraz inne dolegliwości, które wymagają przestrzegania diety ubogoresztkowej.