Lekka anemia w ciąży

Anemia przez lekarzy specjalistów zwana jest niedokrwistością, na którą głównie cierpią kobiety. Często Panie ją lekceważą, bo myślą, że objaw niedokrwistości to zwykłe przemęczenie. Najczęściej zapadają na nią kobiety starające się o dziecko bądź będące już w ciąży. Dlatego warto już wcześniej zadbać o zdrowy styl życia i odpowiednią dietę.

Anemia w ciąży powstaje na skutek niedoboru żelaza, kwasu foliowego lub witaminy B12. Zazwyczaj najbardziej brakującym pierwiastkiem w organizmie kobiety jest żelazo, które z kolei odpowiedzialne jest za budowanie erytrocytów – czerwonych krwinek.

Aby móc stwierdzić u Pani anemię należy wykonać analizę krwi, zazwyczaj wystarczy sama morfologia krwi. Należy też pamiętać o regularnym wykonywaniu tego badania, bo umożliwia ono wykryć na tyle wcześnie stężenie hemoglobiny we krwi, aby zapowiedz dalszemu rozwojowi niedokrwistości.
Żelazo to pierwiastek energii i witalności, dodatkowo zapewnia on też Pani organizmowi prawidłowe funkcjonowanie. Ciąża to okres, w którym organizm wymaga bardzo dużej ilości tego pierwiastka. W czasie karmienia piersią musi go Pani zażywać również w większych dawkach.

Pierwsze objawy lekkiej anemii w ciąży łatwo pomylić ze zwykłym przemęczeniem, bo są nimi: osłabienie organizmu, zmęczenie, bladość skóry, bóle głowy, utrata apetytu, depresja, zawroty głowy, duszności, nadwrażliwość na zimno, problemy z koncentracją oraz senność.

Aby wesprzeć swój organizm w walce z anemią musi Pani do swojej diety wprowadzić produkty, które bogate są w żelazo, kwas foliowy oraz witaminę B12. Najwięcej tych witamin znajdzie pani w chudym czerwonym mięsie, wołowinie, wątróbce (proszę pamiętać o tym, że można ją jeść raz na jakiś czas, jeśli jest Pani w ciąży), mięsie z królika i podroby. Jeśli natomiast chodzi o wędliny to należy wybierać chude kiełbaski, polędwicę wołową lub szynkę z indyka. Witaminy tego rodzaju znajdzie Pani też w roślinach ciemnozielonych i ciemnoczerwonych takich jak: rośliny strączkowe, brokuły, szpinak i sok buraczany.

Aby Pani organizm szybciej przyswajał żelazo konieczne jest też zażywanie witaminy C, która umożliwia lepsze wchłanianie się tego pierwiastka. Warto też spożywać jajka, suszone owoce, orzechy i pestki dyni.
Często stosowanie samej diety nie wystarcza i dodatkowo należy przyjmować tabletki z żelazem. Jeśli jest Pani w ciąży to nie powinna Pani przyjmować żadnych preparatów żelaza na własną rękę, bo może dojść do jego przedawkowania.

Jeśli planuje Pani ciążę, lub ma Pani skłonności do anemii to warto swojemu organizmowi przyjrzeć się zawczasu, aby później uniknąć gorszej postaci anemii.

Skomentuj artykuł