Stres a ciąża

Ciąża to szczególny czas dla kobiety, dlatego ważne jest, by w tym czasie zadbała nie tylko o stan zdrowia swojego ciała, ale również o spokój umysłu. Zwłaszcza że z wielu badań wynika, iż stres w ciąży ma wielki wpływ na jej przebieg, a następnie na przyszły rozwój dziecka.

Zacznijmy od tego, jak objawia się fizycznie stres. Przede wszystkim spłyca się oraz skraca oddech. A więc w tym momencie dostarczanego tlenu jest mniej zarówno dla kobiety, ale również dla płodu. Może też wzrosnąć ciśnienie, którego skoki lub długotrwałe nadciśnienie ma bardzo zły wpływ na zdrowie kobiety. Organizm pod wpływem stresu może być również bardziej podatny na wszelkiego rodzaju infekcje, dlatego ważne jest, by kobieta w ciąży zadbała nie tylko o zbilansowaną dietę, ale również odpowiednią suplementację, poprzedzoną badaniami krwi.

Najbardziej groźny jest stres długotrwały i o dużym natężeniu. Taki stres, a dokładnie hormony stresu (kortyzon, adrenalina), które przenikają do płodu, mogą mieć wpływ na układ odpornościowy dziecka. Przeprowadzane badania przez brytyjskich naukowców, ukazują wpływ stresu ciężarnej na zwiększone ryzyko występowania u dziecka takiej choroby jak astma.

Realnym zagrożeniem przy ciągłym zdenerwowaniu może być też ryzyko poronienia płodu. Często też waga noworodka matek silnie zestresowanych jest o wiele niższa niż prawidłowo rozwijającego się noworodka. Do tego może dojść do zaburzeń mózgu płodu, a w rezultacie do pojawienia się później problemów w rozwoju motorycznym dziecka.

Ze względu na tak liczne negatywne skutki stresu należy oczywiście przede wszystkim unikać stresowych sytuacji. Próbować się opanować, zanim naprawdę się zdenerwujemy. Niestety nie zawsze jednak można osiągnąć taki komfort, bo w życiu zdarzają się też trudne sytuacje, choćby brak wsparcia ze strony partnera, czy całkowicie losowe i tragiczne przypadki, jak śmierć czy choroba kogoś bliskiego.

Jeśli powody stresu są niewielkie czasem wystarczy zwykła rozmowa z przyjaciółką bądź partnerem i/lub wypad w miłym towarzystwie do kina czy nawet galerii. W ten sposób najczęściej szybko i skutecznie udaje się zapomnieć o zdenerwowaniu.

Można też spróbować sobie radzić domowymi sposobami. Dość popularna jest joga. Warto poszukać czy w okolicy nie ma organizowanych tego typu zajęć dla kobiet w ciąży lub spróbować prostych ćwiczeń w domu. Inny sposób to lekki rozluźniający masaż. Tu może stać się przydatny chociażby partner, który przecież może wykonać nam taki zabieg masując plecy czy nogi. Przyniesie relaksację zarówno duchową jak i dodatkowo cielesną.

Warto wszelkie swoje wątpliwości zgłosić na wizycie u swojego ginekologa prowadzącego, który jeśli nie będzie umiał nam pomóc, to na pewno skieruje w odpowiednie miejsce. A ostatecznością, ale i koniecznością może być wizyta u psychologa. Specjalista w profesjonalny sposób może pomóc poradzić sobie ze stresem. Warto poszukać go przy swojej szkole rodzenia, bo często one dbają o kobietę i jej ciążę w kompleksowy sposób.

Najważniejsze, by kobieta w ciąży nie pozostawała z tym problemem sama i mówiła głośno o tym, co ją niepokoi.

Skomentuj artykuł